SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Diharap anda dapat memberikan komen yang membina ke atas blog saya



Terdapat ralat dalam alat ini

Khamis, 29 Julai 2010

PERNIAGAAN RUNCIT

JENIS PERNIAGAAN RUNCIT

• peruncit tanpa kedai terdiri drpd penjaja dan pegerai
• peruncit berkedai terdiri drpd pekedai am dan pekedai khusus
• perniagaan runcit besar-besaran pula terdiri drpd pasar raya, gedung aneka jabatan, pasar raya besar, kedai sejaras dan koperasi runcit
• bentuk lain peruncitan terdiri drpd mesin peruncitan automatik, pesanan mel, francais, jualan langsung, e-dagang, televisyen interaktif dan kedai katalog.



PERUNCIT KECIL KECILAN

Perniagaan runcit tanpa kedai

• tidak mempunyai premis tetap.
• bergerak dari satu tempat ke tempat lain.
• berbentuk milikan tunggal.
• perlu dapatkan lesen daripada kerajaan tempatan
• terdiri drpd pegerai dan penjaja
• Pegerai - gerai kecil di suatu lokasi yang tetap - di kaki lima, pasar besar
• Terdiri drpd gerai tetap dan gerai sementara.
• Penjaja - secara bergerak dari satu tempat ke tempat lain
• berjalan kaki atau berkenderaan.
• contoh - penjual ais krim dan roti.

Peruncit berkedai

• beroperasi di premis tetap.
• di kampung atau bandar besar.
• berbentuk milikan tunggal atau perkongsian.
• mendaftar dengan Pendaftar Perniagaan,
• dan lesen perniagaan daripada kerajaan tempatan
• Kedai am - kedai yang menjual pelbagai jenis barang.
• Contohnya, kedai runcit
• Kedai khusus - kedai yang menjual satu jenis atau sekumpulan barang atau menyediakan perkhidmatan khusus.
• Contoh kedai khas ialah kedai buku Popular atauKedai gunting rambut


CIRI PERNIAGAAN RUNCIT KECIL-KECILAN

1. MODAL YANG KECIL
• diperoleh daripada simpanan peruncit sendiri atau pinjaman daripada ahli keluarga, sahabat handai dan bank
2. DIMILIKI OLEH SEORANG PENIAGA ATAU BERKONGSI.
• Urusan perniagaan - dikawal oleh pemilik sendiri.
• menikmati pelbagai faedah seperti semua keuntungan
• cukai pendapatan yang dikenakan rendah
3. MUDAH DITUBUHKAN
• tidak terdapat banyak peraturan
• memerlukan modal yang kecil
• perlu mendaftar dengan Pendaftar Perniagaan,
• dan lesen perniagaan daripada kerajaan tempatan
4. MUDAH DIURUS
• kerana saiznya yang kecil
• dikendalikan oleh pemilik sendiri, ahli keluarganya atau pembantu
5. LOKASI PERNIAGAAN
• berdekatan tempat tinggal pelanggan
• menjual dari pintu ke pintu
6. LAYANAN PERIBADI
• penghantaran barang ke rumah, pembaikan dan pemasangan barang
7. KOS OVERHED YANG RENDAH
• tidak perlu membayar sewa, cukai perniagaan yang tinggi atau iklan yang mahal.
PERUNCIT BESAR-BESARAN

• perniagaan runcit yang beroperasi dalam skala yang besar
• terletak - kawasan bandar.
• berbentuk - syarikat berhad dan bermodal besar.

CIRI-CIRI PERNIAGAAN RUNCIT BESAR-BESARAN

• Modal– besar, dikumpul melalui terbitan syer
• Penubuhan – rumit, Akta syarikat 1965
• Belian - membeli stok secara pukal terus daripada pengeluar.
• Jualan – tunai, elak hutang lapuk
• Pengurusan - lebih rumit dan sukar - saiz organisasi yang besar - di bawah kakitangan profesional - pengkhususan, teknologi - moden
• Kemudahan - untuk keselesaan pelanggan - iringan muzik, tandas, hawa dingin


KEDAI SEJARAS
Maksud
perniagaan runcit yang mempunyai sepuluh atau lebih cawangan - cawangan adalah seragam dari segi nama, logo, reka bentuk, harga dan jenis barang - dikawal dan ditadbir oleh ibu pejabat atau syarikat induk - Contoh Singer, 7-eleven dan kedai Bata.
Ciri-ciri
BENTUK ORGANISASI
• bentuk - syarikat berhad kerana melibatkan modal yang besar –
• dikawal Lembaga Pengarah.
• mempunyai kedai cawangan - seluruh negara.
KAWALAN & PENGURUSAN
• Pengurusan - dikawal oleh ibu pejabat atau kedai induk –
• Amalan pengurusannya - berkonsepkan pentadbiran pusat.
• Setiap cawangan - di bawah seorang pengurus.
BARANG JUALAN & POLISI HARGA
• Barang-barang yang dijual - standard daripada aspek harga dan kualiti.
• Harga barang adalah tetap
SUSUNATUR KEDAI & KAEDAH JUALAN
• Nama dan logo perniagaan - selaras di semua cawangan.
• Rekabentuk kedai dan imej - sama
• Susunan barang-barang – standard
• Kaedah jualan - secara tunai, kad kredit - dibenarkan.

Kelebihan
1. jualan - secara tunai atau kad kredit.
2. pengkhususan dan pembahagian kerja.
3. dapat diskaun niaga
4.Menjimatkan kos kerana overhed boleh dikongsi
5. mobiliti kakitangan Kekurangan
1. Kesukaran mengawal kerana di merata tempat.
2. Kos pengangkutan dan kendalian - tinggi.
3. Pilihan pengguna - terhad.
4. Melibatkan modal besar.
5. Keputusan hanya dibuat ibu pejabat.

PASAR RAYA BESAR
Maksud
Pasar raya besar (hypermarket) merupakan sebuah bangunan setingkat yang menjual pelbagai jenis barang di bawah satu bumbung - terletak di pinggir bandar dan bergantung kepada pelanggan berkenderaan yang mengunjunginya pada hujung minggu - Contoh pasar raya besar ialah Xtra dan Giant.
Ciri-ciri
BENTUK ORGANISASI
• sebuah syarikat berhad yang bermodal amat besar.
KAWALAN & PENGURUSAN
• dasar dan polisi - ditetapkan Lembaga Pengarah
• dilaksanakan - sekumpulan pengurusan peringkat pertengahan yang bergaji tetap.
• Pengurusan setiap bahagian - seorang pengurus atau penyelia.
BARANG JUALAN & POLISI HARGA
• pelbagai jenis dan jenama barang - barang keperluan harian
• harga barang – berpatutan dan tetap
KAEDAH JUALAN
• urusan jual beli - secara tunai / kad kredit
KEMUDAHAN
• tempat letak kereta, troli

Kelebihan
1. kos yang rendah - sewa rendah dan bilangan kakitangan kurang.
2. perolehan yang besar - pelanggan membeli banyak secara mingguan.
3. kadar pusingan stok dan pengaliran tunai tinggi.
4. Menyediakan pelbagai jenis barang - di bawah satu bumbung. Kekurangan
1. Margin keuntungannya - rendah kerana harga - murah.
2. Kedudukan di pinggir bandar - menyukarkan pelanggan tidak berkenderaan
3. Perlu menjual barang dalam volum yg
besar - membiayai kos operasi yang
tinggi.
PASAR RAYA

Maksud
menjual beraneka jenis barang di bawah satu bumbung - terletak di lokasi strategik yang mudah dikunjungi - di pusat bandar Contohnya, Pasar Raya Billion dan Pasar RayaTops.

Ciri-ciri
BENTUK ORGANISASI
• Pasar raya adalah berbentuk syarikat berhad.
KAWALAN & PENGURUSAN
• ditadbir oleh Lembaga Pengarah (dasar)
• diuruskan (perlaksanaan) oleh kakitangan profesional
• dibahagikan kepada beberapa bahagian - seorang penyelia bahagian.
BARANG JUALAN & POLISI HARGA
• makanan segar - daging, ikan & keperluan harian - sabun mandi, syampu.
• Harga - tidak boleh ditawar.
• dilekatkan dengan tanda harga.
KAEDAH JUALAN & SUSUNATUR KEDAI
• secara layan diri.
• jualan dibuat secara tunai & kad kredit.
• Barangnya diperagakan

Kelebihan - Pengguna
1. Menjimatkan masa dan kos - membeli pelbagai barang di satu tempat.
2. Bebas memilih
3. Harga lebih murah berbanding di kedai runcit
4. Menyediakan kemudahan
5. Suasana membeli-belah - selesa. Kekurangan - Pengguna
1. Jauh dari tempat tinggal- membazir dari segi kos dan masa.
2. Harga barang tetap dan jualan dibuat secara tunai.
3. Tidak menyediakan perkhidmatan selepas jualan.

Kelebihan – Peniaga
1. Menikmati pengkhususan dan pembahagian kerja.
2. Menjimatkan kos - sistem layan diri.
3. Penggunaan iklan - menarik pelanggan dan melariskan jualan. Kekurangan - Peniaga
1. Melibatkan modal yang besar.
2. Prosedur penubuhan yang rumit.
3. Risiko kecurian - akibat layan diri dan peragaan terbuka.
4. Makanan segar yg tidak tahan lama.


GEDUNG ANEKA JABATAN

Maksud
sebuah perniagaan runcit berskala besar yang beroperasi dalam sebuah bangunan besar yang bertingkat - terletak di lokasi yang strategik di bandar besar. Contohnya, Isetan, Parkson Grand dan Metrojaya.

Ciri-ciri
BENTUK ORGANISASI
• ditubuhkan sebagai syarikat berhad dengan modal yang besar.
KAWALAN & PENGURUSAN
• Pentadbirannya dikawal oleh Lembaga Pengarah - menentukan segala dasar syarikat.
• Setiap jabatan merupakan unit khas
• Pembelian stok - tanggungjawab pengurus jabatan
• Contoh jabatan pakaian wanita
BARANG JUALAN & POLISI HARGA
• pelbagai dari segi jenis dan jenama.
• Harga - tidak boleh ditawar.
KAEDAH JUALAN
• Jualan - tunai / kad kredit
KEMUDAHAN
• lif, tandas, telefon, tempat letak kereta, surau

Kelebihan – Peniaga
1. Menikmati diskaun niaga - dapat menjual lebih murah.
2. Pentadbiran menjadi lebih cekap - pengkhususan dan pembahagian kerja
3.Jualan secara tunai – tiada masalah hutang lapuk.
4. Menjimatkan kos promosi - satu iklan - dapat meliputi semua jabatan. Kekurangan - Peniaga
1. Kos overhed yang tinggi - sewa, perhiasan kedai, gaji jurujual serta kos kemudahan
2. Penubuhannya sukar - modal yang besar dan prosedur yang rumit.
3. Saiz pemiagaan yang besar - menyukarkan urusan kawalan dan pengurusan.
4. Peragaan barang secara terbuka - menggalakkan risiko kecurian dan kerosakan.
Kelebihan – Pelanggan
1. menjimatkan masa dan tenaga - segala keperluan rumah - di dalam satu bangunan.
2. Kemudahan dan membeli dalam suasana yang selesa.
3. tanda harga - boleh membandingkan harga barang dan tidak bimbang ditipu. Kekurangan - Pelanggan
1. Tiada layanan peribadi kerana mengamalkan layan diri.
2. Tidak dapat membeli barang secara kredit.
3. Tiada tawar-menawar kerana harga barang adalah tetap.
4. Pelanggan sukar - terletak di pusat bandar - jauh

KOPERASI RUNCIT

Maksud
organisasi yang ditubuhkan oleh sekumpulan pengguna - tujuan utama untuk membantu anggota memperoleh barang keperluan pada harga yang berpatutan tanpa melalui orang tengah. Contohnya, koperasi peladang

BENTUK ORGANISASI
• ditubuhkan mengikut Akta Koperasi 1993
• dan didaftarkan dengan Ketua Pendaftar Koperasi Malaysia.
• Modal - jualan syer kepada anggotanya.
• Syer - tidak boleh diniagakan atau dipindah milik.
KAWALAN & PENGURUSAN
• ditadbir oleh Lembaga Pengarah (menentukan dasar)
• Pengurusan hariannya - oleh kakitangan yang dibayar gaji.
• Stok dibeli dalam kuantiti yang besar
• boleh menawarkan diskaun niaga yang tinggi
BARANG JUALAN & POLISI HARGA
• menjual barang keperluan harian kepada anggota dan bukan anggota.
• Harga barang lebih rendah berbanding harga pasaran
BAYARAN DIVIDEN
• Keuntungan disebut lebihan -sebahagian wajib disimpan sebagai rizab
• bakinya untuk membayar dividen - terbahagi kepada dividen tunai dan rebat.
• Dividen tunai - dividen yang dibayar berdasarkan jumlah belian
• Rebat atas pelaburan pula ialah faedah yang dibayar secara peratusan berdasarkan jumlah saham

BENTUK LAIN PERUNCITAN

1. MESIN PERUNCITAN AUTOMATIK

• menjual barang terus kepada pengguna melalui mesin secara automatik.
• memuatkan barang dan dilengkapi pelbagai fungsi - slot syiling atau peragaan tingkap
• memasukkan wang yang mencukupi ke dalam slot - menekan butang barang pilihannya - barang itu akan keluar secara automatik.
• menjual jenis barang tertentu seperti minuman kotak
• memperniagakan perkhidmatan seperti mesin menimbang berat badan
• ditempatkan di lokasi yang strategik misalnya di perhentian bas
• boleh beroperasi selama 24 jam tanpa diawasi.

Kelebihan - Peniaga
1. beroperasi sendiri - tanpa pengawasan dan 24 jam.
2. khidmat layan diri - menjimatkan kos upah dan pengendalian perniagaan.
3. meningkatkan jualan - mesin mudah diletakkan asalkan ada permintaan.
4. Kos pengurusan rendah - tidak perlu menyewa premis Kekurangan - Peniaga
1. Kos pemasangan dan pemeliharaan - mahal.
2. Muatan - terhad.
3. Jenis dan kuantiti barang yang sesuai - terhad.
4. risiko kerosakan - tinggi

Kelebihan - Pembeli
1. 24 jam.
2. Tiada caj tambahan.
3. Cara pembelian mudah.
4. Menjimatkan kos, masa dan tenaga Kekurangan - Pembeli
1. Pilihan - terhad
2. Barang tidak dapat ditukar
3. Bentuk pembayaran terhad


2. PESANAN MEL

• menjual barang terus melalui pos atau perkhidmatan kurier.
• Contoh - The Readers's Digest, The Times, Dewan Bahasa dan Pustaka, Mail Order Gallery (MOG)
• sesuai - menjual barang yang ringan, kecil, tidak mudah pecah dan tahan lama.
• Bentuk dan cara penggunaan barang-barang - dapat disampaikan - melalui gambar
• dijalankan melalui tiga kaedah, iaitu pengiklanan, kiriman terus atau pelantikan ejen.
• tiga kaedah pembayaran
• Bayar Waktu Terima (B.W.T) - bayaran dibuat apabila barang sampai di pejabat pos
• Tunai Waktu Pesanan (T.W.P) mewajibkan bayaran dihantar dengan borang pesanan.
• Bayaran ansuran - membayar beransur-ansur mengikut tempoh yang ditetapkan.


Kelebihan - Peniaga
• menanggung kos overhed yang rendah
• tidak memerlukan lokasi yang strategik
• pasarannya luas - kawasan yang mempunyai perkhidmatan pos
• Bilangan kakitangannya tidak ramai
• Mengetepikan orang tengah Kekurangan - Peniaga
• kos promosi
• kos pengurusan atau mengutip hutang
• kos menginsuranskan barang - barang mungkin rosak dalam perjalanan

Kelebihan - Pembeli
• boleh bayar ansuran
• boleh pulang balik
• menjimatkan kos tambang, masa dan tenaga Kekurangan - Pembeli
• Mungkin ditipu
• Barang lambat sampai
• Tiada hubungan peribadi
• tidak dapat memeriksa barang

3. FRANCAIS

• seseorang individu yang diberi hak untuk menjual barang atau perkhidmatan syarikat induk yang sudah terkenal
• Contoh kedai makan segera Merryl Brown, Habib Jewel, KFC’s,
• menggunakan logo, nama dan reka bentuk yang sama.
• individu atau syarikat yang diberi kebenaran - francaisi
• syarikat induk yang memberikan kebenaran - francaisor.
• perjanjian ditandatangani oleh kedua-dua pihak- syarat francais



• Fungsi francaisor
o memberikan hak menggunakan imej, jenama, sistem operasi dan format perniagaan
o membimbing - penubuhan & pengurusan perniagaan
o mengendalikan program latihan staf, promosi jualan dan
o membiayai kos pengiklanan francaisi.
o membekalkan ramuan, alat dan perkakas dengan kredit tertentu.
• Fungsi Francaisi
o membayar royalti - satu jumlah tetap atau secara peratusan drpd jualan bulanan.

Kelebihan - Francaisor
1. mengembangkan perniagaannya.
2. ekonomi bidangan Kekurangan – Francaisor
1. boleh menjejaskan nama baik
Kelebihan - Francaisi
1. mendapat sokongan pengurusan dan kewangan - risiko kegagalan perniagaan amat rendah.
2. Tidak perlu menanggung kos overhed seperti promosi, latihan staf dan iklan.
3. Jenama terkenal – mendapat sambutan ramai Kekurangan – Francaisi
1. perlu mengawal kualiti barang - boleh menjejaskan nama baik francaisor.
2. terikat dengan perjanjian francais & bergantung kepada francaisor.
3. tiada inovasi dan inisiatif sendiri


4. JUALAN LANGSUNG

• menjual barang terus melalui kunjungan jurujual dari pintu ke pintu.
• Contoh syarikat Amway, Avon dan syarikat-syarikat insurans.
• Jurujual atau ejen dilantik dan dilatih dengan pelbagai kemahiran dan
teknik jualan
• Secara pelbagai peringkat (multilevel)
• menggunakan senarai harga, katalog atau sampel produk.
• dibayar komisen atas jualan
• 3 bentuk jualan langsung –
o jualan perkhidmatan oleh ejen seperti ejen insurans
o jualan barang oleh ejen pengeluar - katalog dan sampel seperti Avon
o jualan barang oleh ejen bebas
• Jenis produk yang sesuai - kosmetik, perkakas dapur, insurans dan pakej pelancongan.

Faktor-faktor Pekembangan

1. Pengguna semakin sibuk
2. Masalah pengangkutan
3. khidmat sokongan pelanggan lemah - berbaris panjang di kaunter bayaran
4. Kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi - panggilan tanpa tol, kad kredit dan internet.
5. Kos pengiklanan – murah



Kelebihan
1. bersemuka dengan pembeli
2. Liputan pasarannya - kawasan pedalaman.
3. tidak perlu - premis besar.
4. Sesuai untuk produk yang memerlukan khidmat nasihat, tunjuk ajar dan perkhidmatan selepas jualan. Kekurangan
1. Pembeli dikenakan bayaran yang lebih - tanggungan kos
2. Barang-barang tertentu sahaja
3. memerlukan modal yang besar.
4. kos overhed yang tinggi - kos latihan ejen, kos cetakan katalog


6. E-DAGANG

• menjual melalui talian internet dengan rangkaian komputer
• dari peringkat pertanyaan, pesanan, pengeluaran invois hingga peringkat bayaran.
• secara online antara penjual dengan pembeli dari seluruh dunia.
• mewujudkan laman web dan gerai pameran dalam internet
• gambar dan maklumat terperinci dipaparkan di skrin komputer.
• perlu membuat bayaran awal (prabayar) dengan memasukkan nombor kad kreditnya.
• Barang pesanan akan dihantar melalui pos atau kurier
• Jika belian didapati tidak menepati deskripsi, ia mungkin boleh dikembalikan semula, tertakluk kepada syarat jualan


Kelebihan – Peniaga
1. menjual secara global pada kos yang paling minimum
2. tidak memerlukan premis - hanya gudang
3. Kos operasi murah - hanya satu laman web
4. operasi secara besar-besaran - pengguna internet di seluruh dunia
5. sistem prabayar - tidak menanggung hutang lapuk Kekurangan - Peniaga
1. persaingan sengit - laman web lain
2. Perang harga - merugikan peniaga.
3. membangunkan laman web - mahal.
4. Laman web - dicerobohi
5. Proses globalisasi - e-dagang - menguntungkan peniaga di negara maju

Kelebihan - Pelanggan
1. Pilihan pelanggan - pasaran sedunia.
2. barang berkualiti tinggi - harga yang lebih murah.
3. membeli-belah dari rumah atau pejabat - menjimatkan kos, masa dan tenaga.
4. maklumat - relevan, terperinci dan terkemas kini
5. amalan pegangan tunai yang minimum - bayar menggunakan kad kredit. Kekurangan - Pelanggan
1. Membeli secara prabayar - tanpa melihat barang sebenar
2. unsur penipuan dan manipulagi pihak tertentu.
3. Undang-undang siber tidak dapat memberi perlindungan sepenuhnya
4. kad kredit - kebocoran nombor pin
5. Terpengaruh dengan tawaran - pembaziran.


6. TELEVISYEN INTERAKTIF (TVI )

• membolehkan seorang penonton TV berinteraksi dengan peniaga yang mengiklankan barangnya melalui TV dan membeli-belah dari rumah.
• Contoh – siaran Astro, Smartshop
• merupakan hasil ciptaan teknologi digital
• menggabungkan fungsi televisyen dengan komputer peribadi secara interaktif
• mesti disambungkan dengan talian internet.
• Cara beroperasi:
a. Gambar dan maklumat barang - ditayangkan di televisyen
b. Pesanan dibuat serta-merta - menekan papan kekunci /gagang telefon
c. Bayaran prabayar - menggunakan kad kredit
d. barang dihantar - pos, ejen jualan atau kurier.
• membolehkan penonton mengambil bahagian dalam program tertentu di televisyen.
• menjawab soalan dan memberi pendapat

Kelebihan – Peniaga
1. Premis yang strategik - tidak diperlukan
2. Kos pengurusan rendah
3. cara penggunaan barang - lebih jelas (visual) dan terus kepada penonton.
4. Reaksi penonton - maklum balas untuk memperbaiki produk
5. Kesan audio visual lebih meyakinkan Kelemahan - Peniaga
1. penggambaran produk - mahal.
2. siaran melalui televisyen - mahal berbanding media yang lain.
3. siaran waktu tengah malam- kurang berkesan
4. Siaran iklan perlu kerap diulangi

Kelebihan – Pelanggan
1. membeli-belah sambil menonton televisyen di rumah
2. membuat pesanan - serta-merta
3. Mempunyai masa - membuat pertimbangan dan pilihan.
4. Menjimatkan masa, kos dan tenaga
5. mengetahui cara penggunaan barang Kelemahan – Pelanggan
1. Membeli tanpa melihat barang sebenar
2. unsur penipuan dan manipulasi
3. Barang - tidak seperti yang disiarkan.
4. Urusniaga akan mengambil masa

7. KEDAI KATALOG

• mempromosikan barang atau perkhidmatannya melalui katalog
• Contoh - Courts Mammoth, Ikea dan The Catalog Shop.
• semua jenis barang jualan disenaraikan secara teratur
• katalog diedarkan secara percuma di tempat kunjungan ramai
• Keistimewaan - tawaran skim bayaran ansuran yang fleksibel
• menyediakan perkhidmatan selepas jualan seperti perkhidmatan penghantaran barang
• Sasaran - bergaji tetap seperti pegawai kerajaan
• keuntungannya daripada faedah
• Bayaran - debit terus atau arahan tetap (bank) ataupun potongan gaji (Biro Angkasa).
• Barang-barang yang dijual - jenis barang yang piawai dan tahan lama.
• Contohnya, barang-barang elektrik, perabot, peralatan dapur

Kelebihan
1. Liputannya lebih luas - semua pengguna internet
2. Tawaran skim bayaran ansuran yang fleksibel
3. keuntungan yang lebih tinggi
4. Perkhidmatan selepas jualan
5. promosinya berkesan - elemen audio visual dan animasi. Kekurangan
1. Harga jualan lebih mahal
2. Kos promosi yang tinggi
3. tidak sesuai - barang yang tak tahan lama dan tiada kepiawaian

1 ulasan:

  1. Lagu latar - Secret of my Heart - oST Detective conan...

    bijak x??

    minat anime ke?...admin..??

    BalasPadam