SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Diharap anda dapat memberikan komen yang membina ke atas blog saya



FREE Blogger Templates

Ahad, 18 Julai 2010

Konsumerisme

BAB 8 KONSUMERISME


1. Pengguna adalah org yg menggunakan barang dan perkhidmatan di pasaran utk kegunaan diri sendiri atau keluarga.

2. Konsumerisme ialah pergerakan sosial utk wujudkan sebuah masyarakat pengguna yg bijak, sedar dan faham tentang hak dam tanggungjawab mereka.

3, Masalah yg dihadapi oleh pengguna:

· harga yg tinggi

· kualiti brg yg rendah

· corak pengiklanan yg mengelirukan pengguna

· pencemaran alam sekitar

· pelanggaran hak pengguna oleh pengeluar


4. Tanggungjawab Pengguna:

· kesedaran mengkritik

· penglibatan dan tindakan

· tanggungjawab sosial

· tanggungjawab terhadap alam semula jadi

· bersatu padu

5. Tanggungjawab Pengeluar:

· mempraktikkan amalah perniagaan yg baik

· mengamalkan pengiklanan yg beretika

· bersedia menerima rungutan dan mengambil tindakan pembetulan

· memelihara kebersihan dan menjamin keselamatan alam sekitar

· menjalankan tanggungjawab sosial



6. Pengguna yg bijak boleh gunakan Kaedah KBKT (Kota Bharu – Kuala Trengganu) :

· Kualiti brg diutamakan

· Banding harga sebelum membeli brgan

· Khidmat terbaik yg ditawarkan oleh peniaga

· Tepat dlm membuat pilihan brgan sebelum membeli


7.

MEMBELI DENGAN BIJAK (4W1H)

KETERANGAN

Menentukan Apa yg nak dibeli (What)

· sediakan senarai brg yg diperlukan sebelum ke kedai

· brg terbahagi kpd 2: brg primer (brg keperluan) dan brg sekunder (brg kehendak)

· utamakan brg primer dan elakkan pembaziran

Menentukan Sebab untuk membeli (Why)

· pengguna harus tentukan sebab dan rasional pembelian brg

· jgn terpengaruh dgn iklan atau desakan sosial

· elakkan membeli secara spontan atau utk menunjuk-nunjuk

Menentukan Masa membeli (When)

· pengguna harus membeli semasa jualan murah dpd semasa jualan perayaan

· beli semasa Jualan Mega atau Karnival Jualan

Menentukan Tempat untuk membeli (Where)

· pengguna harus membeli di tempat yg berdekatan dan disediakan pelbagai jenis pilihan brg

· bandingkan harga dan kualiti brg sebelum membeli

Menentukan Teknik membeli (How)

· dapatkan maklumat tentang brg yg nak dibeli

· maklumat spt harga, kualiti, keselamatan, jaminan, kuantiti, tarikh luput

· simpan resit pembelian brg utk mudahkan tuntutan ganti rugi kelak

8. Etika Pembeli:

ETIKA PEMBELI

KETERANGAN

Tanggungjawab pembeli terhadap penjual

· penuhi kontrak jual beli yg dipersetujui

· jgn membuat tuntutan yg keterlaluan

Tanggungjawab pembeli terhadap masyarakat

· harus bersatu padu utk pertahankan hak dan kepentingan pengguna

· wujudkan persekitaran yg bersih dan patuhi larangan merokok di tempat awam; pembakaran sampah di tempat terbuka

· berjimat cermat dlm berbelanja

9. 8 Hak Pengguna:

HAK PENGGUNA

KETERANGAN

Hak Mendapatkan Keperluan Asas

· pengguna berhak mendptkan brg/perkhidmatan asas utk jamin kehidupan yg memuaskan

· cth: makanan; pakaian; tempat tinggal; kemudahan kesihatan; pendidikan

Hak Mendapat Keselamatan

· pengguna berhak dilindungi dpd brg/perkhidmatan yg membahayakan kesihatan

· SIRIM berperanan memastikan brgan menetapi mutu piawaian tertentu cth; Akta Elektrik dan Peraturan Makanan

Hak Mendapat Maklumat

· pengguna berhak diberi maklmat yg cukup dan tepat utk buat keputusan bijak

· Akta Perihal Dagangan melindungi pengguna dpd maklumat palsu dlm iklan/label

· Akta Kawalan Harga melindungi pengguna dgn pelabelan harga

Hak Membuat Pilihan

· pengguna berhak diberi kebebasan utk memilih brgan pd harga patut

Hak Bersuara

· pengguna berhak menyuarakan pendapat secara individu atau perwakilan

· pengguna berhak menubuhkan persatuan pengguna

Hak Mendapat Ganti rugi

· pengguna berhak menuntut ganti rugi dpd penjual jika brg rosak atau tidak bermutu

· pengguna juga berhak mendpt ganti rugi jika kerugian atau kecederaan akibat maklumat salah mengenai brg yg dibeli dibwh Akta Kontrak dan Ordinan Jualan Barang-barang

· pengguna boleh buat tuntutan ganti rugi melalui Tribunal Tuntutan Pengguna (TTP)

Hak Mendapat Pendidikan Pengguna

· pengguna berhak mendpt pendidikan pengguna yg mencukupi dan berterusan

· pendidikan konsumerisme tlh diserap dlm KBSR/KBSM

Hak Mendapat Alam Sekitar Yang Sihat Dan Selamat

· pengguna berhak utk hidup dan bekerja dlm alam sekitar yg bersih dan sihat

· Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah telah wujudkan undang-undang kecil utk jaga kebersihan persekitaran dgn sediakan perkhidmatan mengangkut sampah , memotong rumput dan menaman bunga



10. Peranan Kerajaan dan Agensi Lain dalam Melindungi Pengguna:

AGENSI KERAJAAN/UNDANG-UNDANG

PERLINDUNGAN PENGGUNA

Peraturan makanan; Akta Elektrik

· melabelkan brgan makanan; kelulusan SIRIM

Ordinan Ubat-ubatan; Iklan dan Jualan

· melindungi kesihatan pengguna; melarang menjual makanan membahayakan kesihatan

Akta Timbang dan Sukat; Akta Kawalan Harga

· memastikan peniaga guna alat timbang dan sukat yg standard dan betul

· melarang peniaga menaikkan harga brg kawalan tanpa kebenaran

· meletak tanda harga pd brg jualan

Akta Mutu Alam Sekitar

· melindungi alam sekitar dr pencemaran

Akta Kontrak; Akta Jualan Barang-barang

· memberikan hak kpd pengguna menuntut ganti rugi

· memberi hak menolak sst brg yg rosak

Majlis Penasihat Perlindungan Pengguna Kebangsaan (Majlis Pengguna)/(MPPPK)

Tribunal Tuntutan Pengguna

· memberi nasihat kpd kerajaan dlm melindungi pengguna

· memberi maklumat kpd pengguna melalui media

· memudahkan pengguna membuat tuntutan ganti rugi terhadap penjual yg melakukan penyelewengan

· cara yg murah; mudah dan cepat membuat tuntutan ganti rugi terhad sehingga RM 10 000

Kementerian dan Jabatan kerajaan

· memantau harga brg; memberi lesen; mengawal pengedaran brgan

· membanteras penyelewengan dlm perdagangan

· melaksanakan peraturan melindungi pengguna

· cth: Kementerian Kesihatan; Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan; SIRIM; Jabatan Alam Sekitar

Persatuan Pengguna

· menerima dan menyiasat aduan pengguna

· menjalankan penyiasatan terhdp brgan

· memberi laporan kpd pengguna melalui media

· mengadakan pendidikan kepenggunaan cth: FOMCA (Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia)

Persatuan pengeluar; peniaga; profesional

· tetapkan etika tertentu sbg panduan kpd ahli cth: Dewan Perniagaan Melayu Malaysia dan Majlis Peguam; Persatuan Arkitek Malaysia

11. Etika Amalan Perniagaan:

· 3 kumpulan sasaran iaitu: kerajaan; peniaga dan pengguna

ETIKA AMALAN PERNIAGAAN

KETERANGAN

1. Tanggungjawab peniaga terhadap pekerja

· adil dlm mengambil pekerja

· gaji dan bonus dibayar ikut tahap produktiviti

· mencarum dlm KWSP

· faedah sampingan (fringe benefit) spt perubatan; cuti; pengangkutan; kemudahan tempat tinggal; tempat beribadat; riadah;rekreasi harus disediakan

· ganjaran (gratuity); ganti rugi; faedah persaraan mesti dibayar

2. Tanggungjawab peniaga terhadap pelanggan

· sediakan brgan dan perkhidmatan yg berkualiti

· tingkatkan mutu jualan

· ikut timbangan dan sukatan yg standard dan betul

· beri tunjuk cara pd brgan yg perlu demonstrasi

3. Tanggungjawab peniaga terhadap pembekal

· bersikap adil dgn pembekal

· amalkan sistem payung iaitu membantu pembekal yg kecil dr segi kewangan

4. Tanggungjawab peniaga terhadap pemodal

· uruskan perniagaan dgn jujur dan cekap agar pelaburan dtgkan hasil atau terjamin selamat

· sediakan penyata kewangan dan kunci kira-kira kpd pemodal

5. Tanggungjawab peniaga terhadap kerajaan

· bekerjasama dgn kerajaan dlm hal kepentingan pengguna

· bayar cukai tepat pd masanya

6. Tanggungjawab peniaga terhadap masyarakat

· pastikan brgan dan perkhidmatan tidak melanggar amalan budaya; adat resam dan agama

· tidak cemarkan alam sekitar

· buat penyelidikan dan pembangunan srta biayai projek sosial cth: PETRONAS beri biasiswa kpd pelajar; SHELL terlibat dlm aktiviti pemuliharaan alam sekitar (tanggungjawab sosial)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan