SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Diharap anda dapat memberikan komen yang membina ke atas blog saya



Jumaat, 16 Julai 2010

Keluk Kemungkinan Pengeluaran

Masalah Asas Ekonomi Dan Keluk Kemungkinan Pengeluaran
1. 1. Pengenalan



Para pelajar sekelian, pada bulan ini kita akan cuba membuat ualngkaji pelajaran yang telah diajar oleh guru semasa berada di Tingkatan Enam Rendah. Sebagai permulaan, kita akan mengulangkaji mengenai:

a) Masalah kekurangan, pilihan dan kos lepas.

b) Masalah asas ekonomi.

c) Keluk kemungkinan pengeluaran.

d) Sistem ekonomi.



2. Masalah Kekurangan, Pilihan dan Kos Lepas.



Akibat daripada sumber ekonomi yang terhad sedangkan kehendak manusia yang tidak terhad maka timbul masalah kekurangan, pilihan dan kos lepas.



Masalah Kekurangan



Oleh sebab kehendak manusia adalah tidak terhad sementara jumlah faktor pengeluaran yang dimiliki adalah terhad, maka tidak semua barang dan perkhidmatan yang diperlukan atau dikehendaki oleh manusia dapat dikeluarkan. Dengan ini masalah kekurangan ini adalah berkaitan dengan terdapatnya kekurangan faktor-faktor pengeluaran yang dimiliki oleh manusia untuk memenuhi semua kehendak manusia ini. Oleh itu wujudlah masalah seterusnya iaitu masalah pilihan.



Masalah Pilihan

Oleh sebab barang yang ingin digunakan oleh manusia adalah berbagai-bagai dan mereka tahu bahawa mereka tidak dapat memperolehi semuanya, maka mereka terpaksalah membuat pilihan. Bagaimanakah cara untuk membuat pilihan itu dibuat – bergantung kepada agen ekonomi. Contohnya pengguna, oleh kerana tujuan asasnya adalah untuk memaksimumkan utiliti (kepuasan), maka mereka akan menyusun barang yang diingini ini mengikut tingkat utiliti yang diperolehi dari barang tersebut. Barang yang mempunyai tingkat utiliti yang tertinggi diletakan dibahagian atas, kemudian diikuti oleh barang yang kedua dan seterusnya. Ini bererti bahawa barang yang akan dipilih oleh pengguna adalah barang yang mempunyai utiliti yang tertinggi sekali.

Bagi firma pula, oleh kerana tujuan utama mereka ialah untuk memaksimumkan keuntungan, maka ia akan mengeluarkan barang yang akan menghasilkan tingkat keuntungan yang tertinggi sekali dan kemudian diikuti barang yang kedua dan seterusnya.



Bagi kerajaan pula, ia bergantung kepada tujuan mereka. Jika kerajaan ingin memaksimumkan tingkat kebajikan masyarakat keseluruhannya, maka ia akan mengutamakan kepada barang yang akan menghasilkan tingkat utiliti yang tertinggi sekali bagi seluruh masyarakat tersebut.

Masalah Kos Lepas



Apabila masyarakat telah membuat sesuatu pilihan terhadap barang yang mereka inginkan, maka ada barang yang akan mereka perolehi dan ada barang yang tidak diperolehi. Masyarakat tidak boleh memiliki kesemua barang yang mereka inginkan kerana wujudnya kekurangan sumber ekonomi. Oleh itu barang yang terpaksa mereka lepaskan (tinggalkan) dinamakan kos lepas.



3. Masalah Asas Ekonomi



Terdapat tiga masalah asas yang berlaku dalam sesebuah ekonomi, iaitu

(a) Apa barang yang hendak dikeluarkan dan berapa banyak

(b) Bagaimanakah cara hendak mengeluarkan barang tersebut.

(c) Untuk siapa barang dikeluarkan.



(a) Apa barang yang hendak dikeluarkan dan berapa banyak.



Masyarakat perlu menentukan apa barang yang hendak dikeluarkan kerana wujudnya masalah kekurangan sumber ekonomi (faktor pengeluaran). Barang yang hendak dikeluarkan mestilah barang yang dapat memberikan kepuasan (utiliti) yang maksimumkan kepada masyarakat. Biasanya barang yang akan dikeluarkan bergantung kepada keinginan atau permintaan dari masyarakat itu sendiri. Setelah ditentukan barang yang hendak dikeluarkan, maka masyarakat perlu menentukan berapa jumlah yang akan dikeluarkan. Pengeluaran barang tidak boleh terlalu banyak atau terlalu sedikit, kerana perkara ini akan merugikan masyarakat itu sendiri. Oleh itu, masalah berapa banyak barang hendak dikeluarkan bergantung kepada kuasa beli masyarakat.



(b) Bagaimana cara hendak mengeluarkan barang tersebut.



Setelah menyelesaikan masalah pertama, seterusnya masyarakat perlu menentukan cara hendak mengeluarkan barang tersebut. Kaedah pengeluaran yang dipilih mestilah dapat minimakan kos pengeluaran dan dapat memaksimumkan keuntungan. Biasanya terdapat dua kaedah pengeluaran yang boleh dipilih iaitu, kaedah intensif buruh atau intensif modal.



(c) Untuk siapa barang dikeluarkan



Seterusnya masyarakat harus memikirkan untuk siapa barang itu dikeluarkan. Ini merupakan masalah bagaimana caranya barang itu dapat diagihkan kepada seluruh masyarakat supaya masyarakat dapat memaksimumkan utilitinya. Masalah ini dapat diselesaikan dengan melihat corak agihan pendapatan masyarakat.



1. 4. Keluk Kemungkinan Pengeluaran

Keluk kemungkinan pengeluaran boleh didefinasikan sebagai kombinasi-kombinasi jumlah maksimum barang yang boleh diperolehi oleh agen-agen ekonomi dengan menggunakan jumlah faktor pengeluaran yang dimiliki (terhad).

Untuk membina keluk KKP, kita perlu menggunakan beberapa andaian, iaitu:

(a) Negara mempunyai sejumlah faktor pengeluaran seperti buruh yang terhad jumlahnya.

(b) Hanya dua barang sahaja yang dapat dikeluarkan oleh sesebuah negara

(c ) Teknologi pengeluaran yang digunakan adalah tetap.

(d) Negara telah menggunakan semua faktor pengeluaran yang dimiliki.

Konsep Kos Lepas Dan Bentuk Keluk Kemungkinan Pengeluaran (KKP)


Kos lepas boleh didefinasikan sebagai jumlah barang yang boleh diperolehi tetapi terpaksa dilepaskan kerana firma atau pengguna menggunakan faktor-faktor pengeluaran yang dimiliki dan terhad jumlahnya untuk mengeluarkan atau menggunakan barang yang lain.


Bentuk KKP adalah dipengaruhi oleh kos lepas. Bentuk KKP terdiri dari dua bentuk iaitu berbentuk cembong yang disebabkan oleh kos lepas yang semakin meningkat dan bentuk garis lurus disebabkan oleh kos lepas yang malar (tetap).




5. Sistem ekonomi.

Sistem ekonomi diwujudkan untuk mengatasi masalah asas ekonomi seperti yang telah dibincangkan di atas. Di antara sistem ekonomi tersebut ialah,

a). Sistem ekonomi pasaran bebas.

b) Sistem ekonomi perancangan pusat

c). Sistem ekonomi campuran.

d). Sistem ekonomi Islam.

5 ulasan:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Mr dalton untuk memberikan saya pinjaman bernilai $43000. Saya telah ditipu dalam beberapa percubaan untuk mendapatkan pinjaman oleh firma pinjaman palsu yang berbeza sehingga saya bermaksud dalton. jika anda memerlukan pinjaman tulen segera hari ini mengelakkan daripada ditipu pinjaman berlian melalui emel: diamondloans24@yahoo.com

      Padam
  2. Nama saya Marymomah dari Malaysia, saya mahu menggunakan media ini untuk menasihati semua orang, saya menjadi mangsa penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya menipu RM90.000 kerana saya memerlukan pinjaman RM250.000 untuk membayar perbelanjaan perubatan & hutang pembayaran Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi dan anak-anak saya berada di hospital untuk operasi.

    Semua ini berlaku pada bulan Julai 2020, sehingga saya bertemu dengan seseorang Sarnia Devina dalam talian melalui e-mel: reddevina@gmail.com yang memberi keterangan mengenai pemberi pinjaman SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN MRS PROMISE SOLEDAD jadi saya membuat pertanyaan dan dia memperkenalkan saya kepada ibu yang baik JANJI SOLEDAD yang akhirnya menolong saya mendapatkan faedah rendah RM250.000.00 pinjaman tanpa jaminan 2% di SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

    Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, Puan PROMISE SOLEDAD, semoga Allha terus memberkati anda, Puan PROMISE SOLEDAD atas kejujuran dan perbuatan baik anda.

    Saya menasihati sesiapa yang memerlukan pinjaman segera harus segera menghubungi SYARIKAT PELABURAN PINJAMAN SOLEDAD

    e-mel syarikat: promisesoledadloancompany@gmail.com
    Anda boleh menghubungi saya juga ladymarymomah@gmail.com

    BalasPadam
  3. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    BalasPadam
  4. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Mr dalton untuk memberikan saya pinjaman bernilai $43000. Saya telah ditipu dalam beberapa percubaan untuk mendapatkan pinjaman oleh firma pinjaman palsu yang berbeza sehingga saya bermaksud dalton. jika anda memerlukan pinjaman tulen segera hari ini mengelakkan daripada ditipu pinjaman berlian melalui emel: diamondloans24@yahoo.com

    BalasPadam