SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Diharap anda dapat memberikan komen yang membina ke atas blog saya



Sabtu, 17 Julai 2010

Contoh soalan kajian kes E.A


SRRIFA SALWA SYED AHMAD

Contoh Soalan Kajian Kes Ekonomi asas


Bab 2 Ting 5: Ekonomi Malaysia
Soalan Kajian Kes

Semasa kemelesetan ekonomi 1985, kadar rizab berkanun bank perdagangan dikurangkan daripada 5% kepada 4% mulai 1 April 1985 manakala kadar rizab tunai pula dikurangkan daripada 20% kepada 18.5% berkuatkuasa pada Februari 1986.

Selain daripada mekanisme tersebut, Bank Pusat juga telah menggunakan strategi kawalan ke atas kadar faedah dan syarat sewa beli bagi mengekang ‘kesan-kesan rantaian’ akibat kemelesetan yang semakin meningkat.

Berbeza pada tahun 2004 dimana Perangkaan Indeks Harga Pengguna (IHP) yang menjadi penanda aras inflasi di negara ini telah mencatatkan peningkatan 2.6% pada akhir Mac iaitu paras tertinggi sejak tahun 1999. Kenaikan dalam hamper semua komponen barangan itu disebabkan peningkatan harga minyak dan kos pengangkutan menyebabkan kesan yang cukup besar kepada semua barang keperluan dan harian yang lain. Gabenor Bank Pusat mengulangi dasar belanjawan untuk mengekalkan kadar faedah domestik pada tahap rendah untuk menyokong pertumbuhan ekonomi.


a) Jelaskan ‘ kesan-kesan rantaian’ akibat kemelesetan yang semakin meningkat.
(6 markah)

b) Bagaimanakah Bank Pusat dapat mempengaruhi aktiviti ekonomi semasa kemelesetan melalui kawalan ke atas kadar faedah dan syarat sewa beli?
(10 markah)

c) (i) Apakah yang dimaksudkan dengan inflasi? (2 markah)

(ii)Jelaskan bagaimana belanjawan negara boleh mengatasi masalah peningkatan
harga yang berterusan? (7 markah)









2 ulasan:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasPadam
  2. Selamat hari,
    Saya orang Filipina, saya ingin melabur dalam perniagaan anda dengan niat baik. Saya mempunyai modal sendiri untuk pelaburan yang menguntungkan. Saya juga memberi pinjaman kepada swasta dan komersial dengan kadar faedah tahunan yang sangat rendah sehingga 3% dalam tempoh pembayaran untuk mana-mana bahagian dunia.

    Adakah anda memerlukan kredit dengan faedah 3% per tahun dari jumlah keseluruhan yang anda perlukan untuk membiayai atau perkongsian 50/50% untuk jangka masa 1 hingga 10 tahun? Saya ingin mengetahui pilihan anda untuk membolehkan kami menjalankan rundingan. Jumlah pembiayaan maksimum adalah $ 100 juta USD.
    Hubungi EMAIL: info@voorhinvestcorp.com
    URL laman web: http://voorhinvestcorp.com/
    WhatsApp: +1 4704068043
    LINE ID: philipvoor
    EMAIL: voorheesphilip@gmail.com
    TERIMA KASIH
    FILIP VOORHEES.

    BalasPadam